keskiviikko 4. syyskuuta 2013

I love my new KeepCups!

Olen ennenkin intoillut australialaisista KeepCupeista ja kehuskellut omaani maailman parhaaksi matkamukiksi. Minä olen niitä ihmisiä, jotka lipittävät teetä ja smoothieita vähän väliä, haluavat kuljettaa juomia mukanaan ja inhoavat kertäkäyttökuppien aktiivikäyttöä. Haluan tarjota kahvilassa oman mukin täytettäväksi, ettei tarvitsisi käyttää kertakäyttömukia, ja kahviloissa onneksi otetaan tämä hyvällä asenteella vastaan. Etsiskelin kesällä itselleni mukia smoothielle kriteereinä suuri koko, joka säilyttää isommankin smoothieannoksen sisällään, tyylikäs ja turvallisesta ja/tai ekologisesta materiaalista valmistettu. Mistään kriteerit täyttävää mukia ei löytynyt, kunnes keksin KeepCupin.

Aikaisempi KeepCupini kokoa medium on ollut käytössä vuosikausien ajan lähes päivittäin, ja se on edelleen melko hyvässä kunnossa. Ja koska KeepCupien design on kohdallaan ja siihen saa ainakin värien osalta itsekin vaikuttaa, ei mukin olemukseen kyllästy todennäköisesti koskaan. Ja tämähän passaa kestävän kulutuksen ystävälle! Medium-kokoinen muki on vain liian pieni smoothielle, jota tykkään juoda ison annoksen kerralla.

Tilasin mukin smoothielle koossa large, ja koko on täydellinen, olen ehtinyt jo testata. Toimitus oli supernopea ja pahvipakkaus hieno. Lisäksi minun KeepCup-sisarukset saivat pikkuveljen, kun tilasin vielä koossa small yhden kupin. Oli pakko. Olen vain niin ihastunut koko tähän konseptiin ja pahasti pikkuisen koukussa KeepCupin värien valitsemiseen. Suosittelenkin varaamaan aikaa, jos omaa kuppia alkaa suunnitella. Minulla meni tovi jos toinenkin jopa mustavalkoisen kupin suunnittelussa. Siinä ei ehkä ollut väri-iloittelu huipussaan, mutta lopputulos hivelee silmiä ja näyttää omalta.

Pienikin kuppi tulee varmasti yhtä tehokäyttöön kuin isoveljensäkin, koska se on juuri sopivan kokoinen otettavaksi mukaan silloin, kun käsilaukkuun ei isompaa mahdu tai jos opin juomaan kahvia lähitulevaisuudessa. Tämä tulee olemaan oma tarinansa, mutta vihjaista voin sen verran, että olen ajatellut opettaa itseni kahvinjuojaksi siksi, koska kahvin terveysvaikutuksia kehutaan kaikkialla ja koko ajan. Yksi kuppi päivässä ei voi olla liian paha edes krooniselle kahvista yökkäilijälle, eihän?

Mutta palataan matkakupposiin. KeepCupit valmistetaan pääosin kierrätettävästä polypropyleenistä, jonka sanotaan olevan turvallista elintarvikekäytössä. Kuppia ympäröivä "panta" on silikonia. Olen itse kyllä aika skeptinen mitä tulee muoviin, mutta matkamukissa olen silti päätynyt useammastakin syystä muoviseen ratkaisuun. Yksi painavimmista on se, ettei muovi mene rikki niin helposti kuin lasi ja muovisia astioita saa viedä uima-altaille, toisin kuin lasisia. KeepCupin sivuilta löytyy tosi paljon infoa tuotteiden valmistuksesta, materiaaleista ja heidän ideologiastaan, jos asia kiinnostaa enemmänkin.

Ei kommentteja: